Konzultace on-line

Na co si dát pozor při tvorbě letáků: 5 nejčastějších chyb a jak se jim vyvarovat

1. Příliš malý font

Tvrzení, že na velikosti nezáleží, tady rozhodně neplatí. Zatímco ve vašem návrhu může na obrazovce vypadat písmo dostatečně velké, v reálu tomu tak být bohužel nemusí. A miniaturní písmenka se na vašem letáku bude chtít luštit jen málokomu.  

Pokud to jde, zkuste si pro jistotu jeden leták sami vytisknout a čitelnost fontu si zkontrolujte v jeho skutečné velikosti. U důležitých informací se nebojte font ještě o pár bodů zvětšit nebo aspoň zvýraznit tučným řezem písma, aby nad ostatním textem vynikly. 

Až texty kompletně doladíte, nezapomeňte je všechny převést do takzvaných vektorů neboli křivek. Pokud to před odesláním letáků do tisku neuděláte a tiskárna nebude mít vámi zvolený font k dispozici, mohou být vaše texty po vytištění nečitelné nebo obsahovat místo diakritiky nesmyslné znaky. 

2. Chybějící spadávky 

Spadávka je přesah tištěného dokumentu přes okraje výsledného formátu. Tiskárny letáky nejdřív tisknou na velké archy papíru, které následně rozřezávají na jednotlivé kousky. Proto je vždy třeba navíc přidat k letáku 3mm okraj na každé straně, který pak grafici oříznou.  Tento okraj by měl obsahovat pozadí letáku nebo třeba část obrázku – díky tomu po ořezu nezůstane na okrajích letáku bílý proužek.  

Aby tiskaři věděli, jak má výsledek vypadat a kde je třeba leták oříznout, nezapomeňte do návrhu umístit také ořezové značky. 

3. Nedostatečné rozlišení fotografií a obrázků 

Pokud máte v plánu použít v letáku obrázky nebo fotografie, dejte si dobrý pozor na jejich rozlišení. Minimální rozlišení pro tisk fotografií nebo obrázků by mělo být aspoň 300 DPI. V opačném případě riskujete, že se obrázky nebo fotky vytisknou neostré či „rozpixelované“ a vám zbyde jen hromada nepoužitelných letáků a oči pro pláč. 

4. Použití barev RGB místo CMYK  

RBG a CMYK jsou barevné modely, ve kterých každé z písmen označuje jednu barvu: 

  • RGB = červená (red) + zelená (green) + modrá (blue). 
  • CMYK = azurová (cyan) + purpurová (magenta) + žlutá (yellow) + černá (key/black). 

Zatímco RGB je způsob míchání barev používaný pouze na monitorech nebo obrazovkách, protože z nich barvy vyzařují, model CMYK se využívá tam, kde vznikají barvy odrazem světla od povrchu. Tiskárny používají pro tisk dokumentů barvy CMYK, v jejichž poměru vám namíchají finální odstíny barev pro tisk. 

Model RGB má větší rozsah než CMYK. Z toho důvodu některé barvy zobrazované monitorem nejsou modelem CMYK vytisknutelné. Před odesláním letáků do tiskárny proto nezapomeňte převést váš návrh z RGB do barevného režimu CMYK, ve kterém následně uvidíte svůj leták ve finálních barvách. 

5. Odeslání letáku k tisku ve špatném formátu 

Podklady pro tisk vašich letáků exportujte vždy výhradně do formátu PDF. Jen v tomto formátu získáte 100% jistotu, že se váš návrh zobrazí na všech zařízeních stejně, bez ohledu na to, v jakém programu vznikl.  

Převod do PDF se navíc postará i o komprimaci dat, takže výsledný soubor nebude zbytečně objemný.  

Ušetřete si starosti a využijte naše grafické služby 

Přešla vás chuť pustit se do tvorby letáků na vlastní pěst? Nezoufejte, nenecháme vás v tom. Rezervujte si schůzku s naším grafikem, který vám se vším ochotně poradí, nebo vytvoří letáky vašich snů kompletně za vás.  


 

 

 

 

Nevíte si rady?

Nechce se vám na pobočku?

Domluvte si s námi on-line schůzku
Konzultace on-line
Nevíte si rady?
0 v košíku

Váš košík je bohužel prázdný

Výběr produktů