Bacha, jsme odborníci – aneb jak přispět k finanční negramotnosti klientů

Data

 

Schválně, kolik z vás tuší, co je to taková indexace pojistného? Možná mnoho, možná málo. Každopádně podle jedné z domácích pojišťoven by to měl vědět zřejmě každý její klient. Nedávno mi totiž přišel od ní dopis, v němž mi lehce oslavným tónem sdělují, že „k výročnímu dni vašeho pojištění byla v souladu s doplňkovými pojistnými podmínkami provedena indexace pojištění“.

Hm, indexace, asi nějaká sofistikovaná operace. V další větě se ale tak nějak bez vysvětlení z indexace vyklube prachsprosté zvýšení částky měsíčního pojistného. Přiznám se, v této chvíli jsem mírně zklamán, neboť jsem rovnou vyzván k navýšení částky trvalého příkazu a v závěru vybídnut, abych si v případě dotazů zavolal na klientskou linku. 

Ponechme stranou, že například vystudovaný knihovník si pod pojmem indexace představí něco zcela jiného než odborník na pojišťovnictví. Proč bych ale měl složitě pátrat, cože mi to „bylo provedeno“ na mém pojištění? Já jsem váš klient, nejsem odborník na váš byznys a nechci procházet slovníky cizích slov a hledat všechny možné významy slova indexace. Z vašeho sdělení mi to musí být zřejmé na první dobrou. 

Opravdu to nejde srozumitelně?

Není přeci problém přidat dvě vysvětlující věty, co indexace znamená, anebo si termín vůbec odpustit. Kdyby mi napsali: úměrně tomu, jak se zvyšují ceny a rostou mzdy, bude klesat také reálná hodnota vašeho pojistného. To znamená, že částka vyplaceného pojistného, která vám nyní pokryje například léčebné výlohy, nemusí v budoucnu zdaleka stačit. Nabízíme vám proto možnost tento nepoměr dorovnat navýšením měsíční částky pojistného o přesně stanovenou… O indexaci nemusí padnout ani ň.

Všimněme si také rozdílu, mezi oběma sděleními. Když „mi v souladu s… byla provedena indexace pojištění“ a v důsledku si mám navýšit trvalý příkaz, budu mírně řečeno naštvaný. Jednak nerozumím, co mi to ti odborníci „provedli“ na mém pojistném, že budu platit víc. A jednak netuším, že mám na výběr a záleží na mém rozhodnutí (píší, že indexace už „byla provedena“). V druhém případě mám naopak pocit, že někdo má starost o to, aby mé pojištění v budoucnu neztratilo hodnotu a tím i svůj smysl. A navíc mi dává na výběr. Ono to navýšení je vlastně dobrá věc.

Musí být klient odborník na váš byznys?

Můžete namítnout, že bych se měl ve finančních pojmech sám vzdělávat, dohledávat si informace… Je to ale mnohem širší problém. Z dopisů s různými finančními (ale i jinými) institucemi se na nás denně valí celá řada odborných termínů, které vůbec nepotřebujeme, a přitom jdou snadno vysvětlit. Tahle záplava zbytečných slov pak jen umocňuje frustraci z neporozumění, nechuť takové sdělení číst, ale i vzdělávat se a zvyšovat vlastní finanční gramotnost.

Ano, milé finanční instituce, pojišťovny a další, tvrdím, že na nedostatečné finanční gramotnosti obyvatel se podílíte také vy sami. Komunikaci se svými klienty byste tedy měli rozhodně „indexovat“, protože jinak postupně ztratí svou reálnou výpovědní hodnotu, jestli mi rozumíte.:)

© 2016 Copy General